Zijn er nog bedrijven die Facebook niet gebruiken? Het aantal gebruikers blijft gestaag groeien. Veel boeiender is hoe de functie van Facebook zich ontwikkelde.

Het is niet voor te stellen hoe Facebook in een paar jaar uitgroeide van een online smoelenboek op een universiteit tot een communicatiekanaal voor mensen en bedrijven in de hele wereld, iets wat de oprichters van Facebook nooit hadden voorzien, tot aan de beursgang in mei 2012 toe.

Volgens velen kunnen bedrijven niet meer zonder aanwezigheid op Facebook. Er zijn succesverhalen van bedrijven die een geweldige community hebben opgezet op Facebook, maar ook verhalen van ondernemingen voor wie het sociale medium niet werkt. Het gaat allemaal om engagement: hoe je klanten via Facebook niet alleen geinteresseerd, maar ook actief krijgt. Wat is de meerwaarde van Facebook voor uw bedrijf of organisatie?

1. Facebook kost (voorlopig!) geen geld

Een Facebookpagina registreren is gratis. Als u een pagina geregistreerd heeft, kunt u deze invullen met informatie over uw bedrijf, foto's, video's, openingstijden, producten of diensten die u verkoopt en uw contactgevens. Ook belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf, zoals nieuwe producten, ontwikkelingen en overnames, kunt rangschikken onder 'mijlpaal'. U geeft uw pagina door middel van een profielfoto en een 'headerfoto' een eigen gezicht. Zonder investeringen kunt u in ongeveer een uur tijd een mooi persoonlijke pagina maken.

Hieronder ziet u een voorbeeld van de Facebookpagina van Starbucks, een van de grootste fanpagina's op het sociale netwerk. De pagina ademt sfeer en heeft een eigen karakter.

Het opzetten van een Facebookpagina is zo gefikst, maar het opbouwen van betrokken publiek kost veel tijd en vraagt creativiteit en geduld. Uw bedrijf is niet zomaar 'leuk'. Het publiek moet een goede aanleiding hebben om op de 'vind-ik-leuk'-knop te klikken, waardoor het zich aan uw bedrijf of organisatie verbindt. Een aanleiding kan zijn dat u leuke kortingen of andere incentives weggeeft. Maar uiteindelijk wilt u als ondernemer kwalitatieve en geen kwantitatieve likes. U wilt fans die van uw product of dienst houden omdat het zo waardevol is, niet omdat het goedkoop is. Ga de inhoudelijke confrontatie aan, interacteer met uw publiek en waak voor eenrichtingsverkeer.

U snapt uiteraard dat elke tijdsinvestering in Facebook geld kost en niet direct geld oplevert. Facebook kan een heel kostbaar project voor uw onderneming worden. Bezint eer ge begint! Als u bereid bent er in te investeren, kunt u met Facebook Ads, het advertentieprogramma van Facebook, potentiele klanten bereiken en enthousiast maken voor uw bedrijf of organisatie.

2. Facebook heeft de massa

Facebook stelt u als ondernemer in de gelegenheid om de massa te bereiken. Het aantal leden van Facebook blijft groeien. In Nederland heeft het sociale medium ongeveer 6,6 miljoen gebruikers. Wereldwijd zijn er zo'n 845 miljoen actieve gebruikers.

Uw huidige (offline) klantenkring telt hoogstwaarschijnlijk veel Facebookgebruikers. Leg de connectie en zorg dat uw klanten als eerste uw nieuwe fanpage gaan 'liken'. De 'like' is zichtbaar op hun Facebookprofiel, waardoor vrienden van uw klanten ook in aanraking komen met uw bedrijf of organisatie. Dit heet een viraal effect.

3. Facebook geeft inzichten in wie uw klanten zijn

Als ondernemer heeft u misschien een winkel waar klanten komen, artikelen bestellen of kopen en weer vertrekken. Wie zijn deze klanten echt? Wie of wat beinvloedt ze en wat vinden ze belangrijk? Dergelijke vragen stelt u in de winkel niet zomaar op de man af. Facebook stelt u in staat om uw klant te leren kennen.

Door deze kennis kunt u voor uw klant bijvoorbeeld een keer een verrassend aanbod op maat maken. Misschien wel van artikelen die u normaal niet verkoopt, maar waarvan blijkt dat deze erg geschikt voor de klant zijn. Klantenkennis werkt bevorderlijk voor klanttevredenheid en -loyaliteit.

4. Facebookpagina's zijn goed zichtbaar in zoekmachines

Zoekmachines dichten Facebook een hoge mate van betrouwbaarheid toe, waardoor Facebookpagina's doorgaans goed zichtbaar zijn in zoekmachines. Denk dus goed na over welke belangrijke zoekwoorden u in de titel van uw pagina zet. Ga niet spammen, maar houd er rekening mee dat de consument of klant door de titel getriggerd moet worden om er op te klikken.

5. Facebook geeft de kans om als bedrijf 'leuk' gevonden te worden

Saaie bedrijven kunnen door Facebook opeens leuk, hip en trendy worden. Kijk naar het koekjesmerk Oreo. In een kleine twee jaar tijd heeft het merk een grote fanschare van meer dan 26.000.000 likers achter zich gekregen, waardoor het een van de populairste merken op Facebook is.

Oreo plaatst leuke foto's, acties en video's om de merkbeleving en het bereik te vergroten. Daarnaast worden er regelmatig nieuwe recepten met als hoofdingredient Oreo gedeeld. Ook wordt er elke dag een jarige fan gekozen, die met zijn of haar profielfoto op de omslagfoto komt te staan en deelt Oreo kortingsbonnen uit.

De kracht van Oreo's Facebookstrategie? Het gaat niet om de koekjes, maar om de mensen die van de koekjes houden. Oreo zet de fans op de eerste plek, waardoor deze terugkomen.

Hoe gaat u uw bedrijf of organisatie vermarkten op Facebook? Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen naar aanleiding van deze blog. Als u hulp nodig heeft bij het opzetten van een sociale media strategie kunt u ons gerust bellen of mailen. Wij zijn dagelijks bereikbaar.