Pheed: waarschijnlijk heeft u er nog niet van gehoord. Dit nieuwe sociale netwerk is net een paar weken oud en combineert de gemakken van sociale media als Twitter, Facebook en Google+ in een platform.

Wat is Pheed?

U denkt misschien: "Een nieuw sociaal netwerk, moet ik hier als ondernemer ook actief op zijn?" Geen vreemde gedachte, er zijn al zoveel sociale netwerken die u kunt gebruiken. Wij zetten even wat feiten over Pheed op een rij.

Pheed is eigenlijk een mix van Twitter, Facebook, Youtube, Google+, Instagram, Pinterest en andere sociale netwerken. Oftewel: u plaatst berichten, foto's, video’s, muziek en andere media. De fans van uw pagina kunnen door een druk op de 'love'- of 'don't love'-knop aangeven of ze uw bericht leuk of niet leuk vinden. Iets 'niet leuk vinden' is nieuw. Veel Facebook-gebruikers wachten bijvoorbeeld al jaren op een dergelijke knop.

Verdienen met Pheed

De unieke eigenschap van Pheed is dat er een verdienmodel aan gekoppeld is voor gebruikers. U kunt bepalen of u andere gebruikers wilt laten betalen voor uw berichten. Gebruikers betalen een vast bedrag per maand, of betalen een bedrag voor het volgen van bijvoorbeeld een live concert van hun favoriete artiest. De bedragen liggen tussen de 1,99 en 34,99 dollar. Pheed pakt de helft van de omzet.

Het mes snijdt voor Pheed aan twee kanten: inkomsten uit betalende gebruikers en loyale gebruikers, die actief blijven omdat ze betalen.

Belangrijkste vraag is natuurlijk of gebruikers willen betalen om bepaalde personen/merken te volgen. Superster David Guetta heeft zich al aan Pheed verbonden. Voor 4,99 dollar per maand kan een gebruiker binnenkort zijn Pheeds volgen. Als Guetta via Pheed meerwaarde weet te bieden boven zijn huidige sociale media kan hij fans mogelijk zover krijgen om betalende gebruiker te worden. Zijn Facebook-pagina kan dienen als aanjager: Guetta heeft daar 35 miljoen volgers.

Wat heeft u aan Pheed?

Wij denken dat Pheed voor de meeste ondernemers (nog) niet interessant is. Echter, de gedachte achter Pheed is wel aansprekend voor ondernemers. Pheed hoopt dat de kwaliteit van de inhoud op het netwerk hoger wordt dan op andere sociale media, zodra gebruikers ervoor betalen. Het verdienmodel moet bedrijven en artiesten, die op het netwerk actief zijn, stimuleren om hoogwaardige en exclusieve content te plaatsen.

Exclusief delen via Pheed

Een automerk als Audi kan de release van bijvoorbeeld een nieuw model exclusief via Pheed delen. Ook grote kledingmerken kunnen hun collectie als eerste delen met de mensen die echt van het merk houden (en er dus een klein bedrag voor over hebben).

Behoort u niet tot een van deze bedrijven? Verdiept u zich dan voorlopig maar niet in dit nieuwe netwerk en richt uw pijlen op netwerken waar wel direct potentieel voor uw bedrijf in zit en waar u van waarde op kunt zijn. 

Ontdek hoe verbaasd u kan helpen bij social media marketing. Lees ook onze blogs over de inzet van sociale media voor uw onderneming.