U hoeft zich niet te schamen als u de imponerende feiten over LinkedIn hieronder bekijkt en nog geen gebruik maakt van het sociale netwerk. Gezien het aantal Nederlandse gebruikers bent u niet de enige. Het is een reden te meer om de mogelijkheden voor zakelijk gebruik te verkennen.

Feiten over LinkedIn

-LinkedIn is met 161 miljoen leden in meer dan 200 landen het grootste zakelijke sociale netwerk online;
-LinkedIn heeft ruim 3 miljoen leden in Nederland;
-LinkedIn heeft leidinggevenden van alle Fortune 500-bedrijven als gebruiker;
-Wereldwijd hebben meer dan 2 miljoen bedrijven een LinkedIn Company Page.

Bron: LinkedIn (maart 2012)

Hieronder 8 tips om een goede start te maken met LinkedIn voor uw bedrijf of organisatie.

1. Maak een bedrijfspagina aan

Misschien heeft u al een fanpage op Facebook? Eigenlijk is een LinkedIn Company Page uw zakelijke 'fanpage'. Hier kunt u een Company Page aanmaken. Zorg dat u het emailadres invult dat aan uw bedrijfswebsite gekoppeld is. Voor verbaasd is dit bijvoorbeeld info{at}verbaasdonline.nl. Probeer in de omschrijving van uw onderneming belangrijke woorden te integreren voor zoekmachine optimalisatie. Uw LinkedIn Company Page is namelijk een gewilde prooi voor zoekmachines.

2. Voeg producten of diensten toe

Als vervolgstap kunt u producten of diensten aan uw bedrijfspagina toevoegen. Naast een startpagina waar alle producten of diensten in een oogopslag voor klanten zichtbaar zijn, kunt u per product of dienst een aparte pagina maken met foto, omschrijving, link naar uw site, video en een lijst met de belangrijkste kenmerken. U kunt vervolgens overwegen om alternatieve pagina's aan te maken voor specifieke gebruikers of bedrijfssegmenten. Zo kunt u met een product of dienst gericht targetten op een bepaalde doelgroep. Zodra de betreffende gebruiker op een product of dienst klikt, krijgt hij een pagina te zien die helemaal aansluit bij zijn kenmerken.

3. Plaats vacatures

Maak een pagina met vacatures en informatie over werken binnen uw bedrijf of organisatie. Een mooi succesvoorbeeld is de Career-pagina van ABN AMRO, waarop 'collega's' zich positief uitlaten over het werk bij de bank. Lees meer over het ontwikkelen van Career Pages op LinkedIn.

4. Vraag om een aanbeveling

Vraag tevreden klanten om een aanbeveling te doen op de product- of dienstpagina. Hier trekt u twijfelende prospects mogelijk mee over de streep.

5. Plaats LinkedIn buttons op uw website

LinkedIn biedt net als alle andere sociale media kanalen tools voor het delen van inhoud. Vraag uw webmaster om de LinkedIn share button bij de inhoud op uw website te plaatsen. Met een druk op de knop staat uw artikel op het profiel van een van uw lezers, die een netwerk heeft om van te smullen. Een andere button is de company button, waarmee LinkedIn-gebruikers direct via uw website uw bedrijf kunnen volgen. Hier kunt u uw company button maken. LinkedIn heeft ook een button waarmee u aanbevelingen voor uw producten of diensten kunt krijgen. Maak uw Recommend Button.

6. Bekijk de statistieken van uw bedrijfspagina

Als beheerder kunt u zien hoe vaak uw bedrijfspagina op LinkedIn bekeken wordt. U krijgt het totaal aantal views en unieke bezoekers van uw pagina te zien en de kliks op producten of diensten, maar ook wat voor mensen of bedrijven uw pagina bezoeken.

7. Plaats bedrijfsupdates voor uw volgers

Rolt u een uniek concept uit met uw organisatie? Deel het met uw LinkedIn-volgers door een update te plaatsen. Het is belangrijk om interactie te houden met de personen die uw bedrijf een warm hart toedragen. Zo blijft uw bedrijf top-of-mind. Bovendien is de kans groot dat het bericht zich als een olievlek binnen het netwerk van uw netwerk uitbreidt. Het status update-blokje is zichtbaar op de Overview van uw LinkedIn-bedrijfspagina.

8. Neem deel aan LinkedIn Groups

Spoor uw werknemers aan om deel te nemen aan gesprekken binnen LinkedIn Groups. Als medewerkers meepraten en discussieren in groepen binnen uw bedrijfssector draagt dat bij aan de groei van het bereik van uw bedrijf. U kunt zich als bedrijf niet aansluiten bij een groep. U kunt wel een groep starten rond een bepaald thema. Begin niet zomaar, maar probeer een bepaalde behoefte te vervullen die in uw branche gemist wordt. U heeft dan in potentie een geweldige aanvliegroute voor nieuwe klanten. Leer meer over LinkedIn Groups.

Als u meer tips wilt over het gebruik van LinkedIn voor uw bedrijf kunt u ook terecht in de leeromgeving van LinkedIn.

Bij vragen over het inrichten van uw LinkedIn-bedrijfspagina kunt u vrijblijvend met ons contact opnemen. Wij geven graag sociale media advies aan uw bedrijf of organisatie. Lees meer over onze social media-analyse. Bekijk ook onze nieuwste projecten.