Even niemand om gezellig mee te praten? Start een gesprek met zoekmachine Google. Met Conversational Search maakt Google het voor gebruikers mogelijk om in natuurlijke spraak te zoeken in hun Chrome browser.

Voice Search

Als u op het microfoontje rechts in de nieuwste versie van Google Chrome klikt, krijgt u een scherm met de vraag ‘Begin nu te spreken’. Zodra u toestemming heeft gegeven voor het gebruik van uw microfoon kunt u een vraag stellen aan de zoekmachine.

Voice Search in de browser is niet nieuw. Google introduceerde het ruim 2 jaar geleden, nadat de functie al een jaar beschikbaar was voor Android-telefoons. Het verschil is dat Voice Search nu terugpraat, net als bij de Google Search App voor iPhone en Android. Vandaar ook de naam Conversational Search.

Als u bent ingelogd bij een van Google’s diensten zoals Gmail zal Google daar ook informatie vandaan halen. Werkt u met Google Calender, dan kunt u bijvoorbeeld vragen of er vandaag wat op de agenda staat. Weet Google uw locatie? Vraag wat voor weer het morgen wordt en u krijgt een overzicht van de weercondities in uw plaats en de verwachting voor de komende dagen. Weten hoe u op een bepaalde locatie komt? Vraag het en Google geeft u de beste route en verkeersinformatie. 

Verandering in zoekgedrag

Conversational Search is een uitbreiding die het zoekgedrag van zoekers fundamenteel kan veranderen. Waar gebruikers voorheen allerlei zoekwoorden aan elkaar regen om de beste resultaten te krijgen, kunnen ze nu in spreektaal praten met hun ‘beste vriend’. Gewoon zoals ze in het dagelijks leven gewend zijn.

Gevolgen voor zoekmachine optimalisatie

Deze evolutie in zoekgedrag heeft gevolgen voor de wijze waarop online marketeers zoekmachine optimalisatie bedrijven. De focus zal nog meer op long tail zoekopdrachten komen te liggen. Wie nu goed gevonden wordt op de zoekcombinatie ‘Vakantiehuis Ameland’ heeft niet de garantie dat hij straks hoog naar voren komt als een zoeker de gesproken zoekopdracht ‘Ik zoek een vakantiehuis in Ameland voor 2 volwassenen en 2 kinderen op maximaal 2 kilometer van het strand’ gebruikt.

Het lijkt op het eerste gezicht een onmogelijke opgave om voor dergelijke zoekopdrachten een zoekmachine optimalisatie strategie te bedenken. De truc wordt om ervoor te zorgen dat Google en andere zoekmachines specifieke informatie die in een zoekopdracht wordt gegeven van uw website kunnen halen.

Gebruik schema.org!

Hoe doet u dat? Met schema.org bijvoorbeeld, een samenwerkingsproject van zoekmachines Google, Bing en Yahoo! om betere resultaten weer te geven. Schema.org geeft webmasters een gestructureerd schema voor het markeren van informatie op hun website. U kunt de inhoud van uw site tot in het kleinste detail categoriseren zodat de zoekmachines de relevantie van de content optimaal kunnen bepalen.

Er zijn schema’s voor het markeren van eventdata, contactgegevens, producten, restaurants, lokale bedrijven, muziek, boeken, films, enzovoorts.

In de bovenstaande afbeelding ziet u aan de rechterkant van de zoekresultaten feiten staan over de film ‘The Hangover 3’. Omdat een website als IMDb zijn data met schema.org markeert, geeft Google hier de reviews van IMDb weer. Google haalt deze data uit zijn zogenoemde Knowledge Graph, waarmee het de zoekresultaten wil verrijken en verbeteren. Naast schema.org wordt data meegenomen van Freebase, een open-source kennisbank met gestructureerde gegevens over meer dan 39 miljoen onderwerpen.

Met Conversational Search tilt Google zijn Knowledge Graph naar een hoger niveau. In onderstaande video ziet u hoe een conversatie met Google werkt. Alle data komt uit de Knowledge Graph.


Schaduwkant Knowledge Graph

Er zit een schaduwzijde aan de Knowledge Graph: omdat gebruikers steeds meer relevante informatie die bij hun zoekopdracht aansluit via de zoekresultaten tot zich krijgen, wordt de noodzaak tot doorklikken naar uw website kleiner. Veel online marketeers zijn huiverig voor deze ontwikkeling en verwijten Google dat het uit is op meer omzet uit AdWords-advertenties.

Laten we er maar even vanuit gaan dat het doel van Google is om gebruikers de beste zoekresultaten te geven voor hun zoekopdrachten. Er zijn doorlopend ontwikkelingen die dit bevestigen. Gisteren ontdekte een marketeer bijvoorbeeld dat Google test met ‘Diepgaande artikelen’ in de zoekresultaten.

Constante alertheid

Van bedrijven en online marketeers vragen dergelijke veranderingen om constante alertheid, vooral als u voor uw inkomsten voor een groot deel afhankelijk bent van verkeer uit Google.

Leg nog meer de focus op relevante en kwalitatieve content, zodat u autoriteit ontwikkelt. En besteed aandacht aan de techniek achter uw website, zodat zoekmachines uw content goed kunnen waarderen. Goede page titles en links zijn niet meer voldoende om een stevige positie in de zoekresultaten te krijgen. Het beschikbaar maken van informatie aan zoekmachines wordt een belangrijk onderdeel van online effectiviteit. 

Vraag uw webmaster eens of hij op de hoogte is van de integratie met schema.org. Bij vragen kunt u ook altijd contact met ons opnemen, of een reactie achterlaten onder deze blog.