Al ruim 3 jaar klikken Facebook-gebruikers bij alles wat ze leuk vinden binnen en buiten het sociale netwerk op 'like'. Inmiddels is er al meer dan 1,13 biljoen keer op het legendarische duimpje geklikt. Tijd voor nieuwe buttons, vindt Facebook: de 'Want'- en 'Collect'-button.

Verlanglijstjes maken

De geruchten gingen al langer, maar werden gisteren officieel bevestigd door Facebook. Gebruikers kunnen met de buttons artikelen selecteren die ze graag willen hebben, verlanglijstjes samenstellen en delen met vrienden en producten direct kopen via de juiste webshop.

Met de dienst, die Facebook Collections wordt genoemd, hoopt Facebook een grotere rol te spelen in de e-commerce markt door zijn 1 miljard gebruikers aan te moedigen producten te kopen.

Verdienmodel Facebook

Bedrijven die meedoen met de test zijn onder meer het lingeriemerk Victoria Secret, Fab.com en Pottery Barn. Volgens een woordvoerder van Facebook betalen de retailers (nog) geen commissie over verkochte producten via Facebook Collections. Mogelijk vraagt Facebook geld voor het promoten van producten op een verlanglijstje van een gebruiker. Dit past goed binnen het huidige advertentiesysteem van Facebook waar likes van betalende bedrijven hoger in het nieuwsoverzicht van gebruikers komen te staan.

Facebook probeert al langer geld te verdienen aan e-commerce. In Nederland werd eind september Facebook Aanbiedingen gelanceerd, waarmee bedrijven kortingsacties kunnen verspreiden onder hun fans. Dit liep zo 'goed' dat de dienst inmiddels ingeperkt is. In Amerika introduceerde Facebook onlangs zijn cadeauservice Gifts.

Wanneer alle Facebook gebruikers ook daadwerkelijk met een muisklik kunnen laten weten welke producten ze graag willen ‘hebben’, is nog niet bekend.

Tips voor retailers

Verbaasd geeft u een aantal tips om Facebook meer als e-commerce instrument in te zetten.

Geeft uzelf bloot

Zorg allereerst dat consumenten de producten die uw onderneming offline verkoopt ook online kunnen bekijken en bestellen. Creëer sterke productpagina's met een uitgebreide beschrijving, foto’s, video’s, reviews, testimonials en buttons voor delen via Facebook en andere sociale media kanalen. Wees transparant: geef klanten de mogelijkheid om uw producten op hun manier te waarderen. U moet als ondernemer namelijk weten waarom uw producten waarde hebben voor uw doelgroep.

Ga de conversatie aan

Laten mensen koopsignalen achter op uw Facebook-fanpage door het ‘liken’ van een foto van uw product? Durf dan de conversatie met deze potentiële koper aan te gaan. Het is geen ‘koude acquisitie’ want hij heeft al aangegeven uw product 'leuk' te vinden. Er is een opening, de betreffende persoon vindt uw product leuk en u gaat kijken of hij het product zo leuk vindt dat hij het wil kopen.

Wilt u meer e-commerce tips voor uw bedrijf? Wij helpen verschillende bedrijven om online beter te renderen, wij kunnen ook u van dienst zijn. Neem contact op en word verbaasd!