Dagelijks loggen ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders in op Facebook, een enorme massa consumenten waaronder waarschijnlijk ook de doelgroepen van uw bedrijf of organisatie. Hoe kunt u die bereiken?

Allereerst door kosteloos een bedrijfspagina aan te maken en uw kennissen en vrienden uit te nodigen om die pagina te 'liken'. Vervolgens plaatst u geregeld foto's, video's of leuke acties om uw fans betrokken te houden. Onderscheidende content zorgt voor engagement waarna vrienden van uw vrienden uw bedrijfspagina 'liken'.

U zult ervaren dat het opbouwen van publiek tijdrovend is en veel creativiteit vraagt. U heeft niet 1-2-3 een paar duizend 'likers' tenzij u een actie kunt bedenken met een hoge viraliteit.

Stappenplan voor adverteren op Facebook

Met het advertentieprogramma van Facebook kunt u in een paar stappen duizenden mensen bereiken die tot uw doelgroep behoren en die verleiden om uw product of dienst te kopen of uw onderneming te 'liken'. In deze blog krijgt u een stappenplan voor adverteren op Facebook.

Stap 1. Wat wilt u promoten en hoe?

Voordat u een advertentie plaatst, is het belangrijk om te bepalen wat u wilt promoten en hoe u dat wilt doen. U kunt bezoekers via de advertentie naar uw website trekken, maar ook naar uw bedrijfspagina. Als u op Facebook een community wilt bouwen, kunt u beter voor de laatste optie kiezen. Om meer bezoekers naar uw website te krijgen, kunt u beter adverteren op Google AdWords. Bekijk een uitgebreide infographic over de verschillen tussen de advertentieprograma's van Facebook en Google.

Als 'wat' is bepaald rest de vraag 'hoe'. U kunt handmatig een advertentie maken voor uw Facebookpagina, een populair bericht van uw pagina gebruiken of uw fans als 'ambassadeur' laten optreden in een advertentie binnen hun eigen netwerk. Laatstgenoemde optie is interessant omdat de kans groot is dat de vrienden van uw fans dezelfde interesses hebben.

Stap 2. Target de juiste doelgroepen

De tweede stap is om te bepalen welke mensen u wilt bereiken met de advertenties. Een van de grootste voordelen van adverteren op Facebook is de mogelijkheid om te kiezen wie uw advertentie ziet aan de hand van verschillende variabelen. U kunt targeten op woonplaats, taal, opleiding, werk, leeftijd, geslacht, relatiestatus, interesses en zoekwoorden. Met de functie 'Brede categorieen' kunt u zelfs hele specifieke groepen mensen bereiken zoals pasgehuwden of liefhebbers van katten.

Stap 3. Maak een effectieve advertentie

De volgende stap is om een advertentie te maken die actie oproept. Maak verschillende versies van uw advertentie met verschillende afbeeldingen en tekst en ontdek welke combinaties het meest effectief zijn.

Een Facebookadvertentie heeft de volgende specificaties:

  • *Titel: maximaal 25 tekens
  • *Advertentietekst: maximaal 90 tekens
  • *Afbeelding: maximaal 100 x 80 pixels groot

Facebook geeft zelf een aantal tips voor effectieve ads:

  • *Plaats uw bedrijfs- of paginanaam, een vraag of belangrijke informatie in de advertentie;
  • *Wees duidelijk in uw advertentietekst en licht de voordelen voor fans uit;
  • *Gebruik een eenvoudige, in het oog springende afbeelding die aansluit bij de titel en de advertentietekst;
  • *Target verschillende doelgroepen om te bepalen welke groepen het beste reageren op uw advertenties.

De afbeelding is misschien wel het meest belangrijke gedeelte van uw advertentie. Facebook-gebruikers zijn erg visueel: Facebook is een van de grootste fotodeelsites ter wereld. Er wordt wel gezegd dat een klik op een Facebook-ad voor 70 procent afhangt van het beeld, 20 procent van de titel en 10 procent van de advertentietekst. Test daarom met verschillende afbeeldingen om te kijken wat het beste scoort.

U moet altijd meerder advertenties testen. Het advertentieprogramma van Facebook maakt dat vrij eenvoudig voor gebruikers. Kijk naar de CTR (doorklikpercentage) van de advertentie. Als die sterk daalt na een paar dagen pas dan de afbeelding, titel of tekst aan om de CTR weer omhoog te krijgen en de CPC (kosten per klik) omlaag. Hoe hoger de kwaliteit van de advertentie, hoe hoger de CTR, des te lager de kosten uiteindelijk zijn. Om de CTR van de advertentie te verhogen, kunt u sociale context toevoegen. Dit houdt in dat er onder de advertentie komt te staan welke vrienden uw pagina of bericht ook 'liken'.

Kijk ook naar de conversie. Als uw advertentie na een aantal dagen geen enkele nieuwe 'vind-ik-leuk' heeft opgeleverd, is er iets grondig mis aan de advertentie. Via de advertentiemanager van Facebook kunt u op elk moment uw campagnes beheren.

Stap 4. Beheer uw budget

Facebook Ads werkt een beetje zoals Google AdWords in de zin dat u biedt voor zoekwoorden en moet concurreren met goede advertenties om vertoond te worden. U kunt kiezen uit 2 modellen: het CPC-model waarbij u per klik op uw advertentie betaalt, of het CPM-model waarbij u betaalt per 1.000 keer dat uw advertentie getoond wordt. Persoonlijk adviseren wij het CPC-model dat effectiever blijkt te zijn.

Om een campagne te starten moet u een dagelijks budget en een prijs per klik bepalen, uiteraard alleen als u kiest voor het CPC-model. Facebook geeft zelf een suggestie voor de CPC-prijs. Het is goed om dat bod te volgen. Let op: vink de optie 'Mijn campagne vanaf vandaag doorlopend weergeven' uit om de kosten te beheersen. Het vinkje staat automatisch aan.

Monitor uw campagnes dagelijks zodat uw budget effectief wordt ingezet. Door advertenties die zomaar draaien, maar te weinig opleveren rijzen de kosten uit de pan. Gebruik dus dagelijks de Facebook Ads Manager.

Stap 5. Beoordeel en verbeter uw campagnes

Misschien mikt u wel op de verkeerde doelgroep, of moet u juist targeten op een specifieke regio. De al eerder genoemde Ads Manager biedt gedetailleerde rapporten om de presentaties van uw advertenties te analyseren en te verbeteren. In het advertentiebeheerprogramma krijgt u gegevens over bereik en kliks, de doelgroep, hun geslacht, leeftijd en locatie. U kunt verder specifieke periodes met elkaar vergelijken om te zien hoe uw advertenties zijn verbeterd. De data is realtime op te vragen. U kunt dus doorlopend uw campagne beoordelen en aanpassen.

Met het bovenstaande stappenplan kunt u een grote stap zetten in de populariteitsgroei van uw bedrijf of organisatie op Facebook. Denk echter niet dat u er met een zak geld komt. Nu u meer fans heeft, moet u deze volgers gaan onderhouden en door interactie een relatie opbouwen. De engagement die hieruit voortvloeit, zorgt weer dat uw bedrijf de aandacht trekt van vrienden van uw fans. Engagement is onbetaalbaar.

Als u naar aanleiding van deze blog vragen heeft bij het opzetten van een advertentiecampagne op Facebook horen wij het graag. Wij kunnen u helpen bij het bepalen van uw sociale media strategie. Ga naar onze contactpagina.

Lees ook onze blog Wat heeft u als ondernemer aan Facebook.

Google experimenteert sinds 6 juli in de VS met een andere manier van het presenteren van de zoekresultaten voor merkgerelateerde zoekopdrachten. Wat is de invloed voor uw website?

U kent de 'mega sitelinks' van Google misschien niet van naam, maar onderstaande indeling van de zoekresultaten moet u bekend voorkomen. Het toevoegen van 'mega sitelinks' was een van de laatste, vrij grote veranderingen in het presenteren van de zoekresultaten van 's werelds meeste gebruikte zoekmachine Google.

'Tabbed sitelinks'

De kans is groot dat de zoekresultaten er binnenkort weer heel anders uitzien. In de VS experimenteert Google met zogenoemde 'tabbed sitelinks'. Sinds 6 juli hebben verschillende zoekresultaten voor websites een structuur met 5-8 tabbladen, waaronder meerdere sitelinks hangen. Hieronder een voorbeeld van deze 'tabbed sitelinks'.

Volgens ingewijde bronnen bij Google gaat het nu nog om een test, maar de kans dat de 'tabbed sitelinks' definitief onderdeel van de zoekresultaten blijven is vrij groot. In deze blog gaan we in op de gevolgen van deze recente ontwikkeling van Google voor website-eigenaren.

Google verbetert gebruikerservaring

De 'tabbed sitelinks' zorgen ervoor dat een gebruiker binnen de zoekmachine al kan navigeren naar de verschillende onderdelen van een website. Hieronder ziet u een screenshot van de zoekresultaten voor de New York Times. Via de tabbladen Sport, Business en Politics komt een gebruiker veel sneller bij de gewenste informatie uit. Het lijkt erop dat Google gebruikers een betere gebruikerservaring wil bieden.

Omdat een gebruiker de navigatie die hij normaal op uw site doet nu in de zoekmachine verricht, zorgt de nieuwe structuur voor verkeer van hoge kwaliteit en mogelijke verhoging van de conversie. Verder wordt de zichtbaarheid van uw bedrijf in de zoekresultaten groter en de kans dat bezoekers op een ander resultaat klikken kleiner, waardoor het bezoek aan uw website kan groeien.

Nadelen van 'tabbed sitelinks'

De 'tabbed sitelinks' hebben echter ook nadelen. Een groot deel van het verkeer verschuift van de homepage naar andere pagina's op u website. U homepage is niet meer het begin van de zoektocht naar de juiste informatie. Het aantal paginaopvragingen zal dalen, evenals de gemiddelde tijd die een gebruiker op uw website zit. Als een gebruiker een pagina bezoekt en vervolgens niet verder navigeert op de site wordt de tijd op de pagina in Google Analytics geregistreerd als 00:00.

Gebruiksvriendelijkheid en optimalisatie van uw afzonderlijke pagina's worden met de verandering nog belangrijker. Sommige van uw huidige pagina's, die bereikbaar zijn via sitelinks, bieden misschien niet de juiste gebruikerservaring.

Wat kunt u als ondernemer nu concreet doen?

Kijk eens naar onderstaande screenshots.

LG heeft zijn tabs beter op orde dan Comet. De beschrijving van Comet bestaat uit taal uit de broncode van de site. Verder zijn de titels van de producten te lang, waardoor er maar drie productpagina's als sitelink worden getoond. De kans is groot dat Google zelf via zijn Webmaster Tools met een module komt om sitelinks toe te voegen en te wijzigen.

Onze tip: maak direct werk van uw landingspagina's. Zorg voor een nette structuur van uw inhoud, maak zoekmachinevriendelijke URL's en geef een goede beschrijving van producten en diensten. Vul altijd essentiele onderdelen als page titles en descriptions in.

Zorg verder voor een heldere navigatiestructuur binnen uw website, zodat bezoekers niet voor verrassingen komen te staan als ze straks via een sitelink op een pagina komen en verder willen navigeren. Leg onder andere een kruimelpad aan als u dat nog niet heeft. Een kruimelpad laat de sitebezoeker op elk moment weten waar hij zich op uw site bevindt en hoe uw website structuur er uit ziet.

Voor sites met weinig verkeer zal de impact van de 'tabbed sitelinks' niet heel groot zijn, maar sites van grote merken (Philips, LG, e.a.) zullen zich wel degelijk moeten voorbereiden. Voor u als ondernemer kunnen wij het belang van juiste product- /landingspagina's niet genoeg benadrukken. Begin voortijdig, dan bent u straks de eerste die profiteert.

Wilt u graag productpagina's maken, of uw landingspagina's optimaliseren, maar heeft u de tijd en/of kennis hier niet voor? Neem contact met ons op. Wij kunnen u helpen bij het opzetten van sterke, inhoudelijke pagina's voor uw website.