De title-tag is het belangrijkste onderdeel in de head-sectie van een HTML-pagina. U herkent de title-tag aan de titel die u ziet boven een zoekresultaat (zie afbeelding hierboven). Waarom is de title-tag zo belangrijk?

  • 1. Zoekmachines vinden en onderscheiden pagina's op hun title-tag
  • 2. Een goede beschrijvende page title verhoogt de clickrate (CTR). CTR is het percentage van de bezoekers dat op een website in een zoekmachine klikt ten opzichte van het aantal keren dat die website vertoond is.

Hieronder 9 tips om de page titles van uw website te optimaliseren.

1. Schrijf korte titles

Het World Wide Web Consortium (W3C), een organisatie die webstandaarden voor onder andere HTML ontwerpt, geeft een maximum van 64 tekens in een page title. Google heeft een maximumlengte van 64-70 karakters. Maak de title niet langer, zodat de title niet wordt afgekapt in de zoekresultaten.

2. Maak unieke titles

Geef iedere webpagina een unieke, beschrijvende title. Als u voor alle pagina's dezelfde titles gebruikt, haalt Google mogelijk een betere title van uw concurrent naar voren op een bepaalde zoekterm. Google bepaalt overigens steeds vaker zelf de beste title voor een pagina, blijkt uit een recente blog van Google Webmaster Central.

3. Stem titles af op pagina-inhoud

Zorg ervoor dat de titles overeenkomen met de inhoud van uw webpagina's. Een bezoeker die op een title klikt waar staat 'Dagje uit in Gelderland' heeft er niets aan als hij vervolgens op een pagina komt met uitjes in Noord-Holland. Het bouncepercentage, het percentage bezoekers dat op uw site komt en direct weer vertrekt, zal hoog zijn. Een hoge bounce heeft uiteindelijk een negatieve invloed op de positie van een pagina in de zoekmachine. Bezoekers hebben er kennelijk niets aan; de zoekmachine ook niet.

4. Bepaal de woorden waarop u gevonden wilt worden

Kijk goed naar de inhoud van uw webpagina's en maak per pagina een lijstje van alle mogelijke woorden die de inhoud van de betreffende pagina beschrijven. Maak vervolgens een lijst van alle relevante zoektermen waarvan u denkt dat uw doelgroep die gebruikt. Stem dit af met de lijstjes van uw webpagina's. De woorden die overeenkomen, zet u in de title.

5. Gebruik een keyword tool

Er zijn verschillende tools waarmee u kunt kijken hoeveel zoekopdrachten er zijn voor het woord wat u graag in uw title wilt gebruiken. Een van de beste tools is de Keyword Tool van Google AdWords. De tool is in eerste instantie bedoeld voor adverteerders in Google, die zo onder meer kunnen zien wat ze voor een bepaalde zoekterm betalen. Het is echter ook een handig hulpmiddel voor het optimaliseren van webpagina's. U kunt heel eenvoudig zien op welke zoektermen het vaakst gezocht wordt en hoe hoog de concurrentie voor een bepaalde zoekwoord is. Als veel adverteerders inzetten op een bepaald woord is de concurrentie in de organische zoekresultaten doorgaans ook moordend.

6. Gebruik doelgerichte zoektermen

Om meer (doelgericht) verkeer naar uw site te krijgen, is het belangrijk om gerichte zoektermen in de title te gebruiken. Wees specifiek!

7. Belangrijkste zoektermen eerst

Begin uw title met de belangrijkste zoektermen. De eerst aangegeven woorden zijn het meest belangrijk.

8. Vermijd 'keyword stuffing'

'Keyword stuffing' is het te vaak gebruiken van bepaalde zoekwoorden. Vermijd eveneens andere vormen van 'spamming'. Gebruik dus in een title niet dezelfde zoektermen. Dit heeft eerder een negatief dan een positief effect.

9. Alles op de bezoeker gericht

Schrijf uw webpagina's voor uw bezoekers, niet voor een zoekmachine. U kunt allerlei trucjes gebruiken, maar vroeg of laat valt u door de mand. Zorg voor een aantrekkelijk, bruikbaar, goed lopend en georganiseerd verhaal met een bijbehorende title. SEO-experts vergeten vaak dat de doelgroep uiteindelijk op de link moet klikken en niet de zoekmachine. Als de CTR van uw pagina relatief hoog is, zal de zoekmachine de pagina uiteindelijk beter waarderen. Uiteraard als alle andere factoren voor zoekmachine optimalisatie ook op orde zijn.

Wilt u uitgebreid advies over het optimaliseren van uw page titles of meer informatie over hoger scoren in zoekmachines? Neem dan contact met ons op.