Het is duidelijk wat de intenties van Google met Google Plus (+) zijn: het moet het grootste sociale netwerk worden en misschien wel de belangrijkste factor voor betrouwbare zoekresultaten.

Hete adem van Bing

Google voelt de hete adem van zoekmachineconcurrent Bing in de nek, dat in 2010 een deal met Facebook sloot om zijn zoekresultaten 'sociaal' te maken. Bing beschikt over een geweldige hoeveelheid data van Facebook-gebruikers waar Google van zal watertanden.

Ruim een maand geleden heeft Bing een volgende grote stap gezet met de integratie van sociale media in zijn resultaten. In de VS krijgen Bing-gebruikers een aangepaste lay-out te zien waarin aan de rechterkant een sidebar staat met de gekoppelde Twitter- en Facebookaccount van de gebruiker. Stel: iemand zoekt in Bing op 'movies' dan krijgt hij via de sidebar onder meer te zien welke films zijn vrienden leuk vinden. Bekijk hieronder een video van het nieuwe Bing. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe lay-out voor Nederland beschikbaar is.

Google's marktaandeel x4

Google mist dan wel de Facebook-data, maar heeft nog altijd een marktaandeel dat wereldwijd ruim 4 keer zo groot is dan dat van Bing. Door Google+ steeds meer in de zoekresultaten te verweven en bij zijn diensten te betrekken, hoopt Google het aantal gebruikers te vergroten. Sinds Google Places is vervangen voor Google+ Local worden ook bedrijven min of meer gedwongen om een Google+-profiel aan te maken.

U kunt er op rekenen dat Google er alles aan doet om Google+ tot een succes te maken. Dat biedt mogelijkheden voor ondernemers: u kunt - in eerste instantie - kosteloos meeliften op de inspanningen van Google. Wat u kunt doen om Google+ voor uw bedrijf of organisatie succesvol te gebruiken?

1. Optimaliseer uw Google+-pagina

De optimalisatie van uw Google+-pagina is de basis voor vindbaarheid in Google. Hieronder ziet u een voorbeeld van de Google+-pagina van DagjeWeg.NL, die zichtbaar is op de competitieve zoekcombinatie 'dagje uit' waarop per maand ruim 40.000 keer op gezocht wordt. Omdat DagjeWeg.NL in de zoekresultaten op nr. 1 staat en ook nog op Google AdWords adverteert, zijn er maar liefst drie contactmomenten voor gebruikers op 1 zoekresultatenpagina.

Als u nog geen account heeft, kunt u zich als persoon registreren voor Google+. Vervolgens maakt u een pagina aan voor uw onderneming. Kies een goede 'Page name' en zorg dat u het profiel volledig invult. Het veld Introduction is belangrijk voor zichtbaarheid van uw pagina in Google. Denk er aan om relevante zoekwoorden te gebruiken waarop u gevonden wilt worden door klanten. Ga niet spammen door in elke zin dezelfde zoekterm te gebruiken.

2. Plaats de +1 Button op uw website

Heeft u een blog op uw website, of plaatst u geregeld berichten over uw bedrijf of vakgebied? De +1 Button van Google zorgt ervoor dat lezers uw artikel binnen Google+ verspreiden. Dit leidt niet alleen voor meer bezoekers naar uw website, maar zorgt ook voor een hogere waardering van Google voor uw inhoud. Als u Google Analytics gebruikt, kunt u daar bijhouden hoe de +1 Button uw sitebezoek positief beinvloed. Lees hoe u de +1 Button op uw site kunt plaatsen.

3. Deel boeiende inhoud op Google+

Zorg dat uw Google+-pagina bruist van waardevolle en boeiende inhoud. Dat hoeft niet eens uw eigen content te zijn. Deel bijvoorbeeld ook berichten van anderen, die interessant zijn voor mensen die uw bedrijf of organisatie volgen. Een belangrijk voordeel van Google+ ten opzichte van andere sociale media is dat berichten die u binnen het netwerk plaats in de zoekresultaten worden opgenomen. Tip voor zoekmachine optimalisatie van uw Google+-berichten: geef uw bericht een vetgedrukte titel mee door een kopje tussen asterisks (*...*) te zetten. Denk ook bij elk bericht dat u plaatst na over zoekwoorden.

4. Zorg dat andere Google+'ers u gaan volgen

Op Google+ kunnen personen uw bedrijf of organisatie aan een zogenoemde Circle toevoegen en kunt u interessante Google+-gebruikers aan de juiste Circle toewijzen. Een Circle is simpelweg een kring voor een specifieke groep gebruikers, bijvoorbeeld uw klanten of doelgroepen. Dankzij de Circles deelt u uw informatie altijd met de juiste personen. Hoe zorgt u dat meer mensen uw Google+-pagina aan een Circle toevoegen? Onderscheid met eigen inhoud, neem deel aan discussies op Google+, reageer op updates van andere gebruikers, plaats een Google+ badge en zorg voor een volledig profiel met uitstraling.

5: Verifieer uw Google+-pagina

Zorg dat er vanaf uw Google+-account een link ligt naar uw website en andersom. Op die manier kan Google zien dat uw Google+-pagina aan uw site gekoppeld is. Google legt uit hoe dat werkt. Vervolgens moet u een verificatieaanvraag indienen bij Google. Het schijnt dat een geverifieerd account positieve invloed heeft op uw vindbaarheid binnen Google+.

Google+ Marketing

Als u na het lezen van deze blog meer tips wilt voor een sterke Google+ strategie kunt u vrijblijvend met ons contact opnemen. Kijk ook eens naar onze Social Media-analyse, waarbij wij uw bedrijf of organisatie adviseren over gebruik van sociale media als Google+.