Eind februari staan wij een weekje op de lange latten in het Oostenrijkse Zell am See. Met nul ski-ervaring en een lijf dat alles op kracht doet, sta ik de eerste dag bovenaan de blauwe piste. Mijn oriëntatiepunt is een bierstube 400 meter verderop aan de linkerzijde van de piste, waar de Apfelstrudel nog even op zich laat wachten.

De afdaling naar de bierstube kost me uren. Als je na de 80e val weer in de sneeuw ligt, schreeuwt alles in je lijf om er mee te stoppen en toe te geven dat skiën niets voor jou is. ‘Neem toch les’, schreeuwen ze me toe op de piste. Ik kan wel janken.

Zodra ik met het sneeuw in m’n oren bij het restaurant aankom, heb ik bijna geen kracht meer over om de strudel naar binnen te krijgen.

4 dagen later sta ik bovenaan de zwarte piste. De zon is verdwenen en na een klappertandende tocht met de sleepjeslift zijn de voortuitzichten somber. Ik kan niet meer terug, het is links of rechts de zwarte piste af. Terwijl de sneeuw rond mij opstuift, zet ik de afdaling in. En wat er dan gebeurt..... (kijk vanaf 0:25 en let nog even extra op bij 4:38 en volg de skiër die mij inhaalt).

Bijgekomen van het lachen of juist van de schrik? Tijd voor de moraal van dit verhaal.

‘Alle begin is moeilijk’, ‘no pain no gain’. U kent ze wel, uitdrukkingen die het doorzetten moeten bevorderen. Als u wel eens met verbaasd heeft samengewerkt, weet u hoe wij altijd hameren op het belang van een sterke online strategie met focus op kwaliteitsinhoud in de vorm van productpagina’s, blogs, nieuwsberichten en andere content. Dit doen wij niet om u te irriteren of omdat we zo graag door u als expert worden betiteld, maar omdat het ons aan het hart gaat als u de kansen onbenut laat.

Ondernemers en internet = water en vuur?

Ondernemers willen vaak liever niets (of zo min mogelijk) met internet doen, ze zien het echt als moeten. ‘De concurrent heeft een nieuwe website, dus dan moeten wij ook een nieuwe site.’

Zonder na te denken over een gedegen online strategie worden er overhaaste keuzes gemaakt. Als twee online marketingbedrijven een pitch komen doen voor een nieuwe website zijn ondernemers snel geneigd om het bedrijf met het mooiste design de opdracht te geven. De partij die de nadruk legt op een sterk inhoudelijke website en de ondernemer wil activeren een rol te spelen in de online strategie van zijn bedrijf wordt met argusogen aangekeken. Internet is domein voor de experts, een soort spookeiland in de Grote Oceaan.

Hier ligt de crux. Inderdaad, u bent waarschijnlijk geen expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) en heeft geen journalistieke opleiding gevolgd om teksten te schrijven zonder spellingfouten. Waar u daarentegen wel expert in bent, zijn uw producten of uw diensten. U kent uw doelgroep(en) als geen ander, u weet wat er speelt in de markt. Het enige wat u hoeft te doen, is uw kennis vertalen naar online zodat uw (potentiële) klanten u op internet kunnen vinden.

Techniek vormt doorgaans de grootste barriëre om die vertaalslag naar online te maken. De meeste beheersystemen voor websites zijn complex en bevatten tools, die u als ondernemer helemaal niet nodig hebt. De drempel om kennis te delen, moet laag zijn. Een eenvoudig beheersysteem is essentieel.

Een ondernemer die in online gelooft, het omarmt en niet na 4 maanden weer terugvalt in de aloude klaagzang van ‘internet is moeilijk en niets voor mij’ ontdekt dat hij ongelofelijk mooie resultaten bereikt met zijn website.

Uit de praktijk

We hebben een geweldig praktijkvoorbeeld voor u van een ondernemer die geen ervaring met online marketing heeft, maar nu een succesvolle business runt, voornamelijk gedreven op zijn websites. Het internet is zijn natuurlijke omgeving geworden. Bij alles wat hij overdag doet, denkt hij: ‘hoe kan ik dit product, deze situatie vertalen naar online om meer klanten naar mijn website te trekken’. Daar worden we blij van! 

Lees onze ondernemerscase met Vita-Tendens uit Apeldoorn.

Zelfde geldt voor hovenier Erik van Rooyen, die sinds een aantal weken structureel nieuwtjes en tips op zijn website plaatst, met het gevolg dat zijn bezoek sterk is gegroeid. Zijn artikelen zijn misschien niet de meest journalistieke hoogstandjes, maar het zijn oprechte verhalen over wat hem als ondernemer bezighoudt, waar hij zijn klanten mee kan helpen en hoe hij hen wil bedienen. In zijn eigen taal en niet in marketingtechnisch gewauwel. U moest eens weten hoe blij we daar van worden.

‘Loon naar werken’, nog zo’n uitdrukking die online helemaal opgaat. Wat ben ik blij dat ik mijn skies na dag 1 niet van de berg heb gesmeten. Blijven oefenen en doorgaan wordt beloond!

Ga de komende weken eens aan de slag met uw website. Denk als een potentiële klant, hoe zoekt die naar uw producten? Probeer daar uw siteinhoud op af te stemmen. Als u dat in 2014 leert, gaan wij volgend jaar met u skiën.

Loopt u er tegenaan dat u uw website niet kunt aanpassen, of een systeem heeft waar zelfs een wiskundige niets van snapt? Neem dan eens contact met mij of Johannes Baas op voor een demonstratie van onze online marketingoplossing met een kinderlijk eenvoudig beheersysteem.

Wilt u direct ervaren hoe het voelt om volledige vrijheid te hebben op uw website? Meld u dan aan voor een testwebsite. Binnen een paar minuten bent u aan de slag. Laat u verbazen en klik hier.