Gebruikt u al Google AdWords om bezoekers naar uw website te krijgen? Google AdWords is wereldwijd een van de meest gebruikte online advertentieplatforms.

Alleen in Nederland werd in 2011 naar schatting al 565 miljoen euro aan AdWords uitgeven.

Wat is Google Awords?

AdWords zijn de advertenties die in de zoekmachine verschijnen als een gebruiker een bepaalde zoekterm intypt. De afbeelding hierboven laat een screenshot van de zoekresultaten zien. De resultaten met de rode omlijning zijn AdWords-reclames. De andere resultaten noemen we organische of gratis zoekresultaten. Een goede positie binnen de organische resultaten krijgt u door uw website te optimaliseren.

Als adverteerder kunt u via het advertentieprogramma van Google tekstadvertenties samenstellen en gericht mensen bereiken die naar uw product of dienst zoeken. U betaalt pas aan Google als er iemand op de tekstadvertentie klikt.

U kunt met Google AdWords starten door u aan te melden. Omdat het voor een beginnende gebruiker tamelijk complex kan zijn om een goede AdWords-campagne te starten, geven wij 5 tips.

1. Gebruik Google AdWords Keyword Tool

Als u overweegt een nieuwe campagne te starten, begin dan met de Google AdWords Keyword Tool. De Keyword Tool laat per zoekwoord en -combinatie onder meer zien hoe vaak er maandelijks op gezocht wordt, wat de geschatte CPC (cost-per-click) is en wat de concurrentie is onder adverteerders. Door deze tool te gebruiken, weet u direct welke zoekwoorden of -combinaties het meest door de doelgroep gebruikt worden. Zoekwoorden die niet relevant zijn, houdt u zo buiten de campagne. Kijk uit met inzet op brede keywords, die zijn namelijk kostbaar, al leveren ze wel veel verkeer naar uw website op. Om ervaring op te doen met Google AdWords kunt u beter inzetten op combinaties van twee of meer specifieke kewyords. Dit word ook wel de long tail genoemd. 

2. Verkrijg informatie achter het zoekwoord met Insights for Search

Met Insights for Search - ook al een tool van Google - kunt u informatie verzamelen over de populariteit van bepaalde zoektermen. U kunt filteren op regio, branche, periodes en sites. Ontdek wat de belangrijkste en snelst stijgende zoekopdrachten zijn binnen uw branche, vergelijk uw merk met dat van concurrenten en zie in welke periode de meeste mensen naar uw product of dienst zoeken. Hieronder een grafiek over de toename in gebruik van de zoekcombinatie 'ek 2012' naarmate het toernooi dichterbij komt.

3. Kies een juiste structuur

Zorg voor een heldere structuur van campagnes en advertentiegroepen als u met Google AdWords begint. Op de langere termijn voorkomt dat frustraties vanwege gebrek aan overzicht en bespaart u kosten. U kunt uw campagnes bijvoorbeeld inrichten op thema. Binnen die campagne maakt u verschillende advertentiegroepen aan rond dat betreffende thema. Stel u hebt een fietsenhandel, dan kunt u een campagne doen rond het thema 'Voorjaar' met een advertentiegroep als 'wielrenfiets' of 'mountainbike'. Test de respons op advertenties door meerdere varianten aan te maken binnen een bepaalde advertentiegroep.

4. Maak een aangepaste advertentieplanning

Een handige optie binnen AdWords is de optie 'Planning'. Deze mogelijkheid vindt u onder 'Geavanceerde instellingen' en dan 'Planning'. Met de planningtool kunt u onder meer een tijdstip selecteren waarop u uw doelgroep wilt bereiken met de advertenties. U moet uw klanten natuurlijk naar uw website trekken als ze online zijn. Per dag kunt u maximaal zes weergaveperiodes plannen. Een andere optie is de mogelijkheid meer of minder geld te bieden tijdens bepaalde dagen en uren. In het venster 'Advertentieplanning' klikt u op 'Aanpassing van het bod'. Vervolgens kunt u voor belangrijke periodes het bod verhogen tot 1000 procent van het standaardbod en voor minder belangrijke periodes verlagen tot maar 10 procent van het standaardbod. Bij goede advertentieplanning besteedt u uw AdWords-budget efficienter. Lees ook over advertentieplanning binnen het AdWords helpcenter.

5. Voorkom ongewenst sitebezoek

Door het uitsluiten van bepaalde zoekwoorden voor uw AdWords-campagne voorkomt u dat u bezoekers naar u website trekt die niet relevant zijn. Bovendien bespaart u budget en verhoogt u de conversie. Als u nieuwe auto-onderdelen verkoopt, wilt u niet gevonden worden op 'gratis auto-onderdelen' en 'goedkope auto-onderdelen'. Het woord 'gratis' en 'goedkoop' sluit u dus uit. U vindt de optie uitsluitingszoekwoorden bij uw campagne onder het tabblad 'Zoekwoorden'. Bekijk de vervolgstappen voor het uitsluiten van zoekwoorden.

Wilt u na het lezen va onze blog meer tips over adverteren op Google? Of wilt u een campagne starten, maar heeft u geen tijd om dit zelf op te zetten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn de hele week bereikbaar per mail en telefoon.